min sommar och höst

oj oj igen; nu var det ännu längre sen jag satte mig ner och skrev nåt här. Jag får skylla på att jag har bättre saker för mig än att sitta inne framför datorn... eller kanske att jag inte har något internet till min dator och inte har någon större lust att sitta vid allmänna datorer och filura på blogginlägg... antagligen är det en mix av de båda ;)

I alla fall: här kommer lite uppdatering om vad som hänt sedan sist!

I maj blev jag klar med källsorteringsbänken till skolan:


Innan skolan slutade i början på juni kämpade jag på för att bli klar med alla delar till skateboardmallen;


....såg till att kunna kryssa livserfarenheten "att sova i ett träd" på min lista;


...gjorde en blackboard inkl. handsinkat kritfack till Peggy;


... och gick upp extra tidigt en morgon för att utföra ett litet bus;


Så lämnade jag och Peggy "Dals Långest" i början på juni och begav oss till Göteborg för stipendieutdelning;


Sedan åkte vi vidare hem till familjen för att fira syrrans student.
Jag passade även på att montera bort TV-antennen som jag ändå aldrig använder. Den fick istället fungera som utsmyckning/badklädshängare i trädgården!



Sedan bar det vidare mot Skåne för att göra prover till arboristutbildningen.
Vi hängde kvar ett par dagar; skejtade och hängde med goda vänner innan jag och min nyfunna arboristvän Magnus åkte upp till Göteborg. Peggy började tjura lite och var inte alls glad de sista kilometrarna efter denna långa resa på denna varma dag. Vi stannade och tankade och köpte insprutningsrengöring och nästa dag rengjorde jag bränslefiltret. Sedan drog jag åt bulten riktigt hårt för att ingen luft skulle sippra in i bränslesystemet, jag drog åt så pass hårt att gängorna gick av... så vi fick åka runt i Magnus fina folkabuss, låta en verkstad ta ur gängorna, köpa en tving och på detta vis få fast bränslefiltret igen...
 


Efter helgen hittade Peggy och jag oss en bra parkering och bosatte oss i Göteborg över sommaren.
Jag började mitt sommarjobb som brevbärare, hittade en bra container att hämta överflödig frukt och grönsaker från och hade en riktigt fin sommar i Götet.


Mycket bananer känneteckade denna sommaren, vid något tillfälle blev det så mycket bananer att Peggys motorhuv fick agera bananförråd!

Någon vecka senare kom ett glatt besked på posten;



Mina 6 veckor i Göteborg gick snabbt; jag trivdes väldigt bra på jobbet och hade en rik fritid med goda vänner och nice skejt. Så efter en helg med världens bästa skejtcamp och bad ute i skärgården var det dags att tillsammans med ett par vänner och Peggy bege sig hem till familjen i Ödeshög igen. Peggy gick helt fantastiskt bra tills överhettningslampan plötsligt började lysa straxt innan Ulricehamn. Jag stannade på en rastplats och kollade läget. Det var helt tomt på kylarvätska så jag fyllde på med massa vanligt vatten innan jag upptäckte att allt jag fyllde på bara rann rätt igenom... Jag tappade modet ganska rejält, men mina vänner såg till att fixa bogsering till närmaste verkstad m.h.a. ett par snälla tyskar. Vi rullade fram till Lars Svensson bilverkstad i Ulricehamn straxt innan stängning och fick konstaterat att vattenpumpen måste bytas ut, en reservdel som inte är helt lätt att hitta...
Vi fick packa med det nödvändigaste, lämna Peggy i Ulricehamn medan Lars kämpade med att hitta en vattenpump, och istället lifta vidare mot Ödeshög. Vi hade tur och fick ganska snart lift hela vägen, så att vi hann hem straxt innan syrran slutade jobba och kunde ta oss med på en fartfylld ridtur i skogen. Underbart avslut på en dag fylld med händelser och känslor.

Nästa dag bar det vidare mot Stockholm för att hänga på Stockholm Pride och med vänner och ha det riktigt gott. Peggy blev snart klar där borta i Ulricehamn och mamma och pappa var så snälla att de hämtade hem henne tills jag efter ett par veckor återvände hem. Väl hemma igen var det meka som gällde;

- pappa svetsade ihop bulten till bränslefiltret så att min "tving- och silvertejplösning" kunde tas bort:


- jag köpte nytt bränslefilter och batteri
- jag monterade loss startmotorn igen, rengjorde och sprutade 5-56:


dagarna gick och den planerade resan ner mot Malmö fick hela tiden skjutas upp p.g.a. att Peggy inte startade...
Men så till slut upptäckte pappa gnistor vid jordkabeln som var helt fastrostad:


Efter att ha rengjort och monterat tillbaka denna startade äntligen min fina Peggy helt underbart bra och vi kunde bege oss ner till Malmö för att hänga på skateboardeventet/-tävlingen "Malmö Ultra Bowl" ett par dagar innan min arboristutbildning började ute i Åkarp.

Nu har jag gått här nere i två månader och trivs riktigt bra. Jag älskar att få tillbringa dagar klättrandes i stora träd och att få lära mig allt om hur träden fungerar.
Jag har lärt mig otroligt mycket på kort tid och har redan utfört ett par extrajobb i form utav klättring och beskärning av träd under helger.


Angående Peggy står hon nu parkerad på en gård i närheten av skolan och det funkar bra, trots att det förstås vore smidigare om jag kunde stå vid skolan som jag gjorde till en början. Men så kan det gå om man är ärlig och går till skolans högsta höns och ber om tillåtelse att få stå där...

Trots allt mekande innan vi åkte ner mot Skåne fortsätter ständigt nya problem att dyka upp. Dieseltanken är fortfarande full med slemmiga bakterier även om de numera är döda tack vare ett medel jag köpte i somras. Så fort det går under 1/2 tank går Peggy väldigt hackigt.
     Jag upptäckte dessutom en spricka i expansionskärlet till kylaren, där kylarvätska läckte ut. Så jag köpte mig ett lödkit på biltema och smälte ihop sprickan.


Under en natt ramlade avgasröret i marken, så jag hängde upp det tillfälligt med ett skosnöre:


All good tänkte jag och åkte in till Malmö en fredag. När jag kom fram hörde jag ett pysande ljud från motorn, så jag öppnade motorhuven och upptäckte att min lagning av expansionskärlet inte höll; kylarvätska formligen sprutade ut... Vi stod kvar i Malmö över helgen och körde tillbaka försiktigt måndag kväll då värmen inte var lika hög. Lite stressad inför besiktningen innan slutet på oktober letade jag efter ett nytt expansionskärl på bildelsbasen. Jag ringde till Vetlanda bildemontering som hade den rätta modellen, bad dem skicka och betalade in pengarna till ett något skumt konto som de angav... En vecka senare hade fortfarande inte mitt kärl kommit, så jag ringde dem igen, blev ganska rejält ignorerad, var helt övertygad om att jag blivit blåst och gav i princip upp. Men jag snackade med mamma och hon ringde upp dem och hotade med polisanmälan, vilket fick dem att skärpa till sig och efter ett tag påstod han att han hittat delen och skulle skicka iväg direkt. Och förvånansvärt nog fick jag måndagen efter en sms-avi att mitt paket var framme!
     Om det nu inte varit så att jag när jag skulle hänga upp avgassystemet upptäckte en massiv spricka skulle det nog funnits hopp om att hinna fixa till allt innan besiktningen... men detta fick vara droppen; jag ställde av Peggy över vintern och satsar nu på att på ordning på allt till våren istället!


Puh! Detta var slutet på ett massivt blogginlägg, hoppas det uppskattas! :)
     Jag har höstlov och är just nu hemma hos familjen, jag ska straxt ladda för lite trädgårdsarbete här, hjälpa en utav grannarna med ett lutande plommonträd, plugga lite ekonomi och se till att ta min dagliga tur till den mycket saknade skogen!

Kommentarer
Postat av: Torbjörn

Kul läsning! Vilket härligt liv! Det hade väl varit bra om bilen höll lite bättre men du verkar få till det ändå! Lycka till!



//Torbjörn

2011-11-01 @ 10:12:52
Postat av: Knarrevik

Vilken härlig blogg du har! Jag gillar din ungdomliga entusiasm.

2011-11-01 @ 20:02:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0