Besiktning

I går tänkte jag starta upp Peggy för att provbromsa och bara köra lite inför besiktningen idag förmiddag, det var ju trots allt några veckor sedan jag hade igång henne senast... men då ville hon inte starta... 
     Ganska tydligt att det var batteriet som var problemet eftersom det inte hände någonting alls när jag försökte starta förutom att alla varningslampor slocknade sakta... Eftersom jag haft problem innan med batteriet så bestämde jag mig för att ta loss det och byta ut mot reservbatteriet jag fick med på köpet. Blev lite omständigare och tog lite längre tid än väntat, men bra blev det! Passade även på att montera på en batterifrånskiljare så att jag kan koppla bort batteriet och inte riskera att köra slut på det när bilen bara står...

Hon startade finfint efter mitt ingrepp och jag var allt lite stolt över vad jag åstadkommit :) Åkte runt byggnaden några varv och testade bromsarna, kändes ganska bra, förutom handbromsen som jag inte tyckte tog så jättebra...

utanför verkstan
Här bor jag, utanför verkstan. Börjar trivas ganska bra där trots allt. Smidigt att det finns det mesta man behöver där; dusch, toa, kök, datorer, verkstad och så kommer det lite klasskompisar på "besök" ganska ofta.... :P

Körde bilen in till Långed på fredagkvällen istället för att ta cykeln för en gångs skull, mötte upp med några klasskamrater, och satt på en fin utkiksplats framför en brasa och grillade marinerad butternut och pinnbröd :P Mycket trevlig kväll!
     Körde framåt natten tillbaka till verkstan. Plockade på vägen upp ett par rejält berusade ungdomar som missat bussen, och skjutsade dem till en annan hållplats. Övernattade på min vanliga plats utanför verkstan eftersom jag ville ha el och därmed värme i denna kylan! (oslagbart skönt att ta fram värmefläkten och placera under täcket en liten stund innan man lägger sig! :P) 


Idag blev det alltså dags för min första besiktning någonsin, på Bilprovningen i Bengtsfors. Ska erkänna att jag var lite nervös efter att ha hört klasskamraters bilar bli underkända där... fick stå utanför porten ett tag och vänta på min tur innan jag fick köra in i hallen och nyfiket titta på när besiktningsmännen kikade runt Peggy med ficklampor, testade bromsar, ljus, styrförmåga, koldioxidutsläpp m.m. De var riktigt trevliga och jag fick bl.a. höra att bromsarna funkade bra och att hon var riktigt fin undertill! Så efter att ha fått sitta som passagerare medan besiktningsmannen burnade loss i området och hade tagit lite rökprover på avgaserna så fick jag åka därifrån riktigt stolt med ett blankt papper!

Besiktningsdax!
I väntan på portöppning...

Stannade en stund i Bengtsfors efteråt; kollade glykoolnivå i kylaren, pumpade upp däcken och handlade lite mat och diverse prylar innan jag blev hungrig och begav mig hemåt igen för att äta.
     Kände att det var dags att tanka Peggy så jag svängde in på en mack i närheten av verkstan som verkade ha ett bra pris. Borde dock ha insett att den var nerlagd eftersom det var plastpåsar över tankstationerna... haha... jaja, tankning får alltså vänta tills nästa gång...  

Körde tillbaka till verkstan och backade skickligt in mellan soptunnan och picknickbordet (börjar kunna det där med att backa med backspeglar ;)). När jag klivit ur bilen insåg jag att jag glömt tanklocket, med nycklarna i, på den nerlagda macken... oooops...! 
     Turligt nog var det ju inte speciellt långt bort och jag trampade cykeln bort för att hämta tillbaks och skruva på det igen. Varefter jag lugnt, tryggt och nöjt kunde fylla magen med god mat. 


Nu är jag i full färd med att styra upp en grym roadtrip under höstlovet. Här ska det skejtas!
     Bara en vecka kvar, längtat länge efter detta! :D

Kommentarer
Postat av: Gerd

Hej trevligt att följa dina äventyr i lilla bilen,tycker nog att du kanske kan uppdatera lite oftare. Jag e sååååååååå nyfiken hur det går för dig nu i höst o vinter.

2010-11-05 @ 18:45:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0